De Gouden Koets

Gepubliceerd op 1 maart 2022 om 13:26

Ik ben trots op de Nederlandse geschiedenis! Geschiedenis. Ik zocht de definitie op. Chronologische ordening van gebeurtenissen baserend op een kritisch onderzoek van bronnen. Geschiedenis maakt ons wie we zijn. We hebben door de eeuwen heen wonderschone bronnen in de vorm als kunst en cultuur voortgebracht. Deze bronnen moeten we beschermen en doorgeven aan de volgende generaties. Echter lijken deze bronnen ons ontnomen te worden door Sylvana Simons en haar vriendjes. Deze linkse drempels voor jongeren om met ons culturele erfgoed in aanraking te komen moeten we tegen gaan.

De weg-met-ons-cultuur sfeer wordt helaas steeds kenmerkender voor de huidige cultuurwereld. Deze identiteitspolitiek zorgt voor een steeds grotere tweestrijd tussen links en rechts.

Links probeert onze geschiedenis te herschrijven door alle bronnen met een schaduwkant te laten verdwijnen. Deze dekolonisatie van onze historie gaat helaas voort. Onze vriendin Simons en haar linkse vrienden hebben nu hun zinnen gezet op de Gouden Koets.

De Gouden Koets

De Tweede Kamer zit ernstig in haar maag met een mogelijke terugkeer naar Den Haag van de gerestaureerde Gouden Koets, die vorige week met hijskranen naar de binnenplaats van het Amsterdam Museum is getakeld.

117 jaar geleden maakte Verweije vier panelen op de koets. Ook het paneel met de naam “de hulde der koloniën”.

De laatste paar jaar is de discussie rond de koets pas echt opgelaaid, maar de eerste echte protesten begonnen in 1990, een kleine honderd jaar nadat de Gouden Koets in gebruik werd genomen.

De linkse partijen en D66 vinden dat de Gouden Koets in een museum thuishoort. De rechtse partijen FVD, JA21 en PVV vinden dat de koning ermee de straat op moet kunnen. Andere aarzelen nog, zoals VVD en CDA.

Slavernij Afbeelding?

Nooit meer mag de koets worden ingezet als rijtuig op Prinsjesdag, hij moet het museum in, meent Sylvana Simons met haar linkse vriendjes van Bij1: “Het moet eindelijk eens afgelopen zijn met het paraderen van koloniale afbeeldingen als vorm van machtsvertoon.” Ook andere politieke partijen zijn verdeeld over het idee dat de koning en koningin in de toekomst op Prinsjesdag met een omstreden slavernijbeeltenis op de koets moet rijden. Nu gaan alarmbellen rinkelen! Hoezo slavernijbeeltenis?

Ten eerste is het belangrijk om te benadrukken dat dit paneel gemaakt is om het heden van Nederland toen der tijd af te beelden. Dan hebben we het over eind negentiende eeuw, toen was slavernij al afgeschaft. Deze tijd was een hele belangrijke periode voor Nederland, die toen nog vrijwel onomstreden was. Dat wordt ook afgebeeld op het paneel dat de boodschap uitdraagt: Nederland heeft een groot imperium dankzij de koloniën en de mensen die daar wonen zijn daar blij mee. Daarom heeft het paneel ook zijn titel meegekregen. De slavernij was destijds al afgeschaft, dus de afgebeelde mensen zijn geen slaven, maar wel koloniale onderdanen."

Bovendien beeld het paneel juist dankbaarheid van de bevolking in onze kolonies uit. Dankbaarheid voor alles wat uit het Westen kwam.

Cadeau

De Gouden Koets was ooit een cadeau van het Nederlandse volk aan koningin Wilhelmina voor haar inhuldiging. Grappig detail is dat Wilhelmina helemaal geen cadeau wilde. Een ongewenst cadeau, maar wel een volkscadeau. Er werd geld ingezameld bij de burgers om deze koets te financieren. Maar het was voor haar ongepast. We spreken over 1898. In Nederland was er veel armoede. Maar als volk waren we erg koningsgezind en wilden we haar een mooi geschenk geven om te vieren dat we een nieuwe koningin hadden.”

De Gouden koets is dus een gift van het volk. Het is erg ondankbaar om die in een schuur te zetten en er vervolgens nooit meer naar om te kijken. En bovendien is het echt een nationaal symbool geworden voor heel veel mensen. Dat was heel duidelijk zichtbaar toen we hem in 2015 voor het laatst zagen. Toen werd aangekondigd dat de koets gerestaureerd zou worden. Voor Prinsjesdag zijn toen extra plekken vrijgemaakt voor mensen die de koets nog even wilden zien. Die tickets waren in no-time uitverkocht. Het is in de loop der jaren een symbool geworden voor Nederland. Daarom zetten we hem met Prinsjesdag ieder jaar in.

Het verleden kun en moet je niet veranderen

BIJ1-leider Sylvana Simons is er voor om de koets in het museum te laten staan. "De Gouden Koets is een symbool van een periode van Nederland die wij niet hoeven te ontkennen, maar zeker ook niet hoeven te vieren alsof het normaal is wat er toen gebeurde. Die Gouden Koets is een symbool van ons koloniale verleden."  

Je leert van je geschiedenis, je kan dingen eren maar ook van dingen schande spreken. Maar het blijft een onderdeel van ons zijn en ons culturele erfgoed. Waarom zou je die koets niet kunnen laten rijden. Er is niemand in die koets die het slavernijverleden goed keurt. Nee tuurlijk niet, het is een beeld uit het verleden waar je schaduwkanten van ziet en waar je van wilt weten hoe is dat nou gegaan en hoe zouden we het kunnen voorkomen in de toekomst.

Je kan dan net zo goed schilderijen van Rembrandt en Vermeer ook weggooien want daar staan ook allemaal koloniale afbeeldingen op. En moet je dan ook de geveltjes in een stad afbreken? Die zijn namelijk vaak door kinderarbeid gemaakt. Laten we blij zijn dat we dit erfgoed hebben en dat er nu geen kinderarbeid meer is in Nederland. Hetzelfde geld dan voor het slavernijverleden natuurlijk.

We moeten niet zo hard zijn naar onze geschiedenis. Het is belangrijk om naar de historische feiten te kijken. “Wat zien we nu echt?” We moeten met z’n allen proberen om niet voortdurend geschiedenis opnieuw te interpreteren of opnieuw uit te vinden, ‘te herschrijven’. Want dat is wat hier dreigt te gebeuren. We hebben echt wel iets in onze geschiedenis wat we met elkaar moeten bespreken, maar je moet dat paneel niet van de Gouden Koets halen.

Blijf van de geschiedenis af

De Gouden Koets is na jaren van restauratie de komende acht maanden te zien in het Amsterdam Museum. De vraag is of we de koninklijke familie er ooit nog in zien rijden op weg naar de ridderzaal op Prinsjesdag of de Koets voorgoed in de vitrine blijft staan. Ik moet er niet aan denken dat de Gouden koets niet meer gebruikt mag worden.

Ik denk als we stoppen met het onzinnige dekoloniseren van onze geschiedenis: dus handen af van straatnamen, standbeelden en dus de Gouden Koets, we dan de kleine groep linkse drammerige extremisten dat onder elke steen racisme ziet en ONZE ware identiteit veranderd stoppen!

Zolang we hier niet tegen in gaan, valt er een ding te hopen. En dat is dat de koning uiteindelijk de goede beslissing maakt en niet mevrouw Simons met haar linkse vrienden na Zwarte Piet ook nog de Gouden Koets verwijderd uit onze geschiedenis.

Zijn overgrootmoeder Wilhelmina vond de Koets geweldig maar Willem Alexander is helaas opgegroeid met de postkoloniale kritiek. Dus Koning, laat de Koets niet wegstoffen door een beetje linkse ophef en gebruik de koets volgend jaar weer op Prinsjesdag 2022!

Staan we nou voor onze  identiteit en voor dat Gouden voertuig op vier wielen of voor die kleine groep zeurende linkse zielen?

Dit was in 5 VWO (november 2020) mijn speech voor het vak Nederlands.

Afbeelding: De Gouden Koets in gebruik / ANP ROYAL IMAGES / Jerry Lampen.

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.