Onze economische motor: Schiphol

Gepubliceerd op 27 maart 2022 om 23:03

Reizen per vliegtuig: om tijd te winnen, zit je je uren te vervelen. Toch is een vliegtuig een veel gebruikt vervoersmiddel. Deze vliegtuigen staan in Nederland voor een groot deel op vliegveld Schiphol. Schiphol is een echte hub en maakt zich enorm belangrijk in het wereldwijde vliegnetwerk. Dit resulteert er in, dat Schiphol de grote economische pomp van ons land is.

Deze tijd is onzeker. Wat we geleerd hebben uit de geschiedenis, is dat landen met een goede economie het beste uit deze onzekere tijden komen. Daarom is het zo belangrijk om de economie van je land op het hoogste niveau te houden.

Goede economie draait om organisatie. In Schiphol is deze organisatie uitstekend en daarom is dit onze economische motor. Echter lijkt de organisatie minder te worden. Dit komt doordat Schiphol elk jaar beter bezocht word en zich niet verder mag uitbreiden van onze linkse politiek. Vooral de klimaatwappies zetten hun hakken in het zand.

Willen we economisch verder blijven groeien dan moeten we Schiphol gaan uitbreiden. In het stuk van deze week leg ik uit waarom.

Economische motor

Minister Kaag van financiën wil Schiphol en KLM verkleinen. Dit is een heel slecht idee. Deze twee samen zorgen namelijk voor 400.000 banen in Nederland! Schiphol zorgt niet alleen voor de verplaatsing van mensen, maar ook vervoeren zij veel vracht. In veel opzichten is Schiphol dus net zo belangrijk als de Rotterdamse Haven. En niemand komt toch op het idee om die te verkleinen.

Schiphol is een belangrijke hub in het internationale vliegverkeer. Het is de derde luchthaven van Europa, en dat is voor een klein land heel bijzonder. Mensen vliegen graag naar Schiphol omdat de luchthaven toegankelijk is, je kunt er makkelijk de weg vinden. Bovendien loopt de luchthaven vaak technisch gezien voor op andere vliegvelden. Zo doet Schiphol er alles aan om met nieuwe technieken de rijen zo kort mogelijk te houden. Waarom moeten we onze economische motor gaan verkleinen en waarom niet juist uitbreiden? Deze vraag zou ik Kaag wel eens willen stellen.

Uitbreiding noodzakelijk

Waarom is de uitbreiding zo noodzakelijk? De uitbreiding is noodzakelijk omdat de aantal vluchten blijven groeien maar de luchthaven groeit niet mee. Dit zorgt voor stressvolle situaties op de luchthaven en op de landingsbanen. Piloten hebben al eerder aangegeven het niet alleen stressvol te vinden maar vooral bloedlink.

Zo waren er in 2017 zo’n 25 “bijna botsingen”. Dit komt door de onvoorspelbaarheid van het wisselende baangebruik. In tegenstelling tot andere grote internationale vliegvelden hebben wij geen parallel banen systeem maar een kruisend banen systeem. Dit zorgt er voor dat vliegtuigen constant moeten oversteken. Ook zorgt dit complexe vliegverkeer op de banen voor irritaties bij piloten. Zij vinden het namelijk helemaal niet zo leuk om in Amsterdam te landen. Door de drukte hier op de grond, krijgen de piloten heel laat te horen welke landing en vertrek- banen zij krijgen. Doordat deze beslissingen kort van te voren kunnen wijzigen, moeten veel piloten kort voor het landen hun route wijzigen. Piloten die maar een of twee keer per jaar hier landen, hebben dan vaak grote moeite met het vinden van de juiste baan.

Maar waarom hebben we zo’n complex landing en vertrek veld? Dit komt doordat het kruisende banen systeem overlast voor omwonenden moet beperken. Ook bevat het systeem veel bochten doordat er gewoonweg geen ruimte is. Aangezien de regering de woningbouw wil uitbreiden rondom Schiphol en niet de luchthaven zelf, moeten we kijken waar we wel Schiphol wel kunnen uitbreiden. Dus op een andere locatie.

 

Lelystad Airport

Om Schiphol uit te breiden was het plan om Lelystad Airport te gebruiken. Veel mensen zeggen dat ze niets met elkaar te maken hebben maar toch maken ze deel uit van “The Schiphol Group”.

Hoe dan ook is Lelystad Airport een prachtige luchthaven maar er gebeurd nog weinig. Het enige KLM vliegtuig daar is een museumstuk. Dit allemaal terwijl er de afgelopen jaren 214 miljoen euro is in geïnvesteerd. Ze hebben een brandweerkorps en een team voor de luchtverkeer maar het vliegverkeer waar het om draait ontbreekt. We kunnen de grote investering niet laten verdampen. De mensen die tegen dit vliegveld zijn vergeten wel dat deze luchthaven gaat zorgen voor een economische impuls voor het land en de regio! Lelystad kan Schiphol gaan ontlasten door vooral de vakantievluchten over te nemen. Er ontstaat dan veel meer toerisme en baangelegenheid in Flevoland.

Eerst komt de gedachte. Daarna komt de organisatie van die gedachte in ideeën en plannen. Tenslotte komt de transformatie van de plannen in de realiteit. Zoals je ziet ligt het begin dus in je verbeelding. Maar het wordt nu tijd om uit de verbeelding te komen en de plannen te transformeren in realiteit.

 

De beste oplossing

De oplossing kan ook simpeler. Namelijk de uitbreiding laten plaatsvinden in een gebied waar geen mensen wonen en waar niemand er last van heeft. Dit gebied is de Noordzee. Veel mensen vinden het een goed idee, andere vinden het gekkenwerk.

Japan laat ons zien dat het zeker mogelijk is. Daar is bij de stad Osaka de eerste luchthaven ooit op een kunstmatig eiland gemaakt. Ook Hongkong ging ons al voor, waar heel veel Nederlandse bedrijven bij hielpen. We zoomen even in op Osaka. Daar was namelijk de situatie een beetje zoals hier. Er was daar namelijk geen ruimte om te groeien voor de luchthaven en veel mensen klaagde voor overlast. In 1987 waren ze het er over eens, een uitbreiding is nodig op zee. Het begon met de aanleg van een eiland. Het eiland werd gemaakt op 5 kilometer afstand van de kust, had een oppervlakte van 10 vierkante kilometer en de zee was daar 20 meter. Een diepte die vergelijkbaar is met de diepte  van de Noordzee. De oplossing leek hier alleen mooier dan de puzzel. Het hele project was na 7 jaar klaar, alleen hadden de bouwers geen blik geworpen naar de ondergrond van het eiland. Door de zachte klei zakte het eiland in het begin weg met zo'n 50 centimeter per jaar. Ook nu zakt het eiland met zo’n 6 cm per jaar weg. Door het wegzakken, werd de luchthaven heel kwetsbaar. Dit liet een orkaan in 2018 zien toen het vliegveld voor een groot deel overstroomde en dicht moest. Wij hoeven voor het wegzakken van een eventueel vliegveld niet bang te zijn. Zo bevat de bodem van de Noordzee geen zachte klei maar hardzand.

Het hele project zal veel banen opleveren en naar verwachting goed verlopen. We hebben namelijk al ervaring met landwinning in de Noordzee, denkt u maar aan de Maasvlakte.

 

Meneer Eppink van JA21 zei het al mooi; “Een Nederland zonder luchtvaartsector, is als een zwaan zonder vleugels.”

Schiphol is een prachtige luchthaven. Mensen die luchthavens bouwen komen naar Amsterdam toe om te kijken hoe Schiphol is gebouwd. Schiphol heeft een voorbeeldfunctie kunt u wel stellen. Het aantal vluchten dat Schiphol faciliteert is essentieel voor de Nederlandse economie en de transportsector.

Toch is er tegen deze economische motor veel weerstand. Vooral van een vrouw die een abonnement heeft op vliegen. Mevrouw Kaag zet namelijk de luchtvaartsector neer als vervuilend en benoemd niet de economische voordelen. Dit terwijl de commissie Remkes met een rapport kwam waarin duidelijk werd dat maar 0,1% van de stikstofuitstoot door Schiphol komt.

Het is duidelijk dat de economische aspecten een centralere rol moeten gaan spelen. Alleen zo gaan we allemaal het belang van Schiphol zien  en kunnen we de verkleining stoppen en gaan groeien met onze vluchthaven. Deze verkleining zet onze hub positie namelijk op het spel net zoals veel banen.

Het is dus van groot belang om Schiphol uit te breiden. Succesvolle mensen besteden 10 procent van hun tijd aan de problemen en 90 procent van de rest aan oplossingen. Er zijn twee goede oplossingen, Lelystad Airport en een luchthaven op zee. Echter is de eerste stap naar meer economisch succes, het beseffen van het belang er van.

Met de uitbreiding van Schiphol worden we economisch sterker en kunnen we mevrouw Kaag misschien een windmolen cadeau geven.

“Als alles tegen je lijkt te gaan, bedenk dan dat het vliegtuig opstijgt tegen de wind in, niet mee.” (Henry Ford, 1863-1947).

 

Afbeelding: AirOnline.nl . (Prachtige zonsondergang bij Schiphol, gezien vanaf de spottersplaats langs baan 09-27).

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.